Monday, June 7, 2010

Kisah Si Mati dan Si Hidup


Pada 3 dan 4 jun 2010 iaitu pada hari Khamis dan Jumaat di kampung aku telah berlaku kematian berturut-turut.... pada petang dalam jam 3 petang Puan Jamiah bt Ngadiah telah pergi bertemu ke hadrat Ilahi....Kemudian pada hari jumaat ketika jemaah surau sedang membaca tahlil untuk arwah, kami dikejutkan dengan kematian Encik Hasan bin Hj Halid...Al-fatihah buat kedua-duanya..

Walaupun ia kelihatan satu kebetulan pada pandanganku, namun ada ketikanya aku berfikir panjang dengan kejadian ini. Setiap hari pasti berlaku kematian yang tidak diduga. Lebih-lebih lagi rumah kedua-dua arwah tersebut memang hampir dengan rumahku.

Kira-kira 3 minggu yang lepas jiran di belakang rumahku juga telah pergi bertemu ke hadrat Allah. Arwah bernama Mohd Rozaini bin Amiruddin yang berumur dalam lingkungan 18 tahun dan adalah seorang junior aku sewaktu di sekolah menengah. Beliau meninggal disebabkan terbabas di Teluk Intan berdekatan dengan TF Values. Kematiannya berpunca apabila lori besar yang telah menggeleknya di bahagian pinggang. Nauzubillah.



Kematian adalah satu perkara yang pasti akan berlaku. Firman Allah : "Setiap yang bernyawa pasti akan merasai kematian.” Masalahnya tiada siapa yang tahu bila dia akan mati. Mungkin Allah mahukan setiap hambanya sentiasa bersedia dengan kematian yang bakal menjelma. Ironinya, andai Allah takdirkan kematian itu adalah satu perkara yang mampu di ketahui oleh manusia, pasti ramai manusia yang akan bermain-main dengan tujuan hidup mereka yang sebenar. Mungkin taubat ketika itu dianggap sebagai bahan usikan semata.

Apabila berlaku kematian, jelas terpancar di wajah waris-waris si mati keadaan yang sugul dan berduka dengan pemergian insan yang tersayang. Inilah ratapan yang menjadi adat terutamanya masyarakat melayu kita. Di saat pengurus jenazah mengatakan, ”Di minta waris-waris menatap wajah arwah buat kali terakhir”. Pastinya waris-waris yang terdiri daripada anak-anak, isteri dan adik-beradik mencium si mati mungkin buat kali pertamanya. Mungkin sukar untuk menzahirkan kasih-sayang di dalam bentuk fizikal berbanding yang berbentuk emosi ketika arwah masih hidup dahulu. Penghormatan terakhir ini memberi makna yang mendalam kepada setiap orang yang menyaksikannya. Semoga mereka yang telah pergi ke rhmat Allah dilimpahkan rahmat dan keamanan di alam sana.

Mungkin ini satu ingatan buat diriku yang sering lupa. Nabi s.a.w. pernah berpesan kepada umatnya. "Di saat kematian itu menjelma akan terputuslah segala amalan kecuali 3 perkara iaitu; sedekah jeariahnya ketika hidup, ilmu yang bermanfaat dan do’a anak yang soleh”. Bila diamati semula wasiat nabi ini maka beruntunglah bagi mereka yang beringat ketika hidup. Ya Allah letakkanlah kami di kalangan orang-orang yang kau kasihi.

Mudah-mudahan Allah meletakkan mereka ini dekat denganNya dan memberikan keamanan di alam baqa sana berkat doa anak-anak yang soleh. Insyaallah.

No comments:

Post a Comment