Wednesday, June 9, 2010

Terkesima suara indah

Maher Zain adalah antara artis baru yang mendapat tempat di dalam irama nasyid antarabangsa.beliau yang membawa konsep untuk kembali kepada tuhan dan kemanusiaan kepada setiap negara.

Lagu-lagu yang dihasilkan cukup menyentuh hati dan perasaan orang yang mendengarnya. lagu-lagu yang dihasilkan berlatar belakangkan kehidupan seharian manusia. Namun, yang jelas ialah konsep kesyukuran kita kepada Allah di atas apa yang telah Allah berikan kepada kita. Kesyukuran yang hadir dengan sepenuh jiwa dan mampu menjawab setiap kekeliruan di diri kita. Insyaallah, lagu boleh dijadikan sebagai halwa telinga bagi mereka yang sedang mencari arah.

Maher Zain mula-mula mendapat inspirasi di dalam muzik kerana banyak terpengaruh dengan ayahnya sendiri, kerana ayahnya juga seorang penyanyi juga di bandar Tripoli yang banyak menggambarkan tentang keindahan Mediterranean – Lebanon. Oleh kerana, terlalu meminati dengan muzik, beliau telah memperoleh keyboard ketika berusia 10 tahun dan secara rasminya muzik telah menjadi sebahagian dari hidupnya.

Kemudian keluarganya telah berpindah ke Sweden ketika beliau berumur 8 tahun dan beliau menyambung pengajian di sana sehinggalah beliau berjaya memasuki universiti dan mendapat ijazah di dalam Aeronautical Engineering. Walaupun banyak perubahan berlaku di sekelilingnya, beliau masih lagi seperti dahulu – keinginannya terhadap muzik masih kuat. Dia akan meluangkan masa setiap malam bersama rakan-rakannya untuk bernyanyi, rap, mengarang lagu dan mencuba lagu dengan pelbagai cara.

Selepas terlibat dengan muzik di Sweden sebagai produser, beliau telah di perkenalkan oleh RedOne bersama-sama dengan artis-artis Sweden, dan kemudian berpindah ke New York. Dalam beberapa tahun kemudian beliau telah mula dikenali di New York.


Beliau mempunyai begitu banyak impian untuk dikejar di dalam industri muzik, tetapi, dia merasakan impian tersebut terlalu jauh dengan kenyataan. “Aku meminati muzik, tetapi aku benci akan persekitaran di sekelilingnya, ia menyebabkan muzik itu seperti tidak suci”. Beliau telah mengikat kontrak dengan RedOne untuk membuat album dengan syarikat ini bersama-sama dengan artis-artis lain seperti Akon, Lady Gaga, Enrique Iglesias, Brandy, New Kids on the Block, dan Michael Jackson. Walau bagaimanapun, beliau telah membuat keputusan bahawa di New York bukanlah tempat yang terbaik untuk mengembangkan bakatnya, beliau telah pulang semula ke Sweden. Setelah dia berjumpa dengan Islamic Community di Stockholm, dia mula merasai ketenangan yang sebenar apabila dia mula menghadirkan diri ke masjid.

Beliau bersyukur kerana di beri peluang untuk kembali ke jalan yang benar, dan sekarang dia mula mengatur langkah untuk membantu orang ramai melalui kemahiran muziknya itu. “Jika aku ada peluang intuk berkata kepada orang ramai, aku mahu mengatakan bahawa; untuk menuju jalan yang diredhai amatlah mudah sekiranya kita membuka mata kita dan melihat dengan sebaik-baiknya ; begitulah seperti mana yang berlaku kepada aku,” Maher Zain.


info : http://drzaty.blogspot.com/2009/11/biography-of-maher-zain.html

No comments:

Post a Comment