Saturday, December 31, 2011

Buka Mata Aktif Minda


Azuhan, Asyraf, Fikri dan Hadi

Ketika menghadiri Program Remaja Cemerlang anjuran Perbadanan Putrajaya di Morib, Selangor sebagai fasilitator jemputan. Mungkin ini adalah program yang agak berlainan dari yang pernah saya hadiri sebelum ini, berikutan hanya memberi fokus kepada program sendiri sahaja. Perbezaan yang diambil mampu menjadi penambahbaikan di dalam mengadaptasi kemahiran komunikasi yang lebih berkesan.


Kerap-kali orang menilai keupayaan berdasarkan faktor materi yang bersifat zahiriah. Di samping memberi keutamaan kepada pembangunan fizikal diri, keseimbangan kepada pembangunan rohani juga amat ditekankan. Ia adalah usaha mewujudkan insan yang bukan hanya melihat berdasarkan pandangan mata mereka sahaja. Tetapi juga, menaakul setiap kejadian melalui pandangan matahati.


Allah berfirman di dalam surah Ibrahim ayat 24 dan 25.



Maksudnya : “Tidakkah engkau melihat (wahai Muhammad) bagaimana Allah mengemukakan satu perbandingan, iaitu: Kalimah yang baik adalah sebagai sebatang pohon yang baik, yang pangkalnya (akar tunjangnya) tetap teguh dan cabang pucuknya menjulang ke langit. Ia mengeluarkan buahnya pada tiap-tiap masa dengan izin Tuhannya dan Allah mengemukakan perbandingan-perbandingan itu untuk manusia, supaya mereka beringat (mendapat pelajaran)”.


Agak teruja juga mendengar penjelasan daripada Ustaz Sabri berdasarkan ayat ini. Allah menjadikan pokok sebagai perbandingan kepada manusia. Sehebat mana sekali pun pokok yang dilihat, ia tidak mampu berdiri dengan megah seandainya akar di dalam tanah tidak mencengkam dengan kuat. Pasti ia bersifat rapuh dan lambat-laun akan tumbang ekoran kelemahannya. Namun begitu, akar yang kuat dan sihat mampu menghasilkan sifat lahiriah yang kuat dan mantap malah mampu memberi manfaat kepada orang sekeliling. Umpamanya menjadi tempat teduhan bahkan memberikan buah yang baik kepada orang ramai.


Subhanallah, berguru dengan alam sememangnya amat mendalam ertinya bagi yang buka mata dan aktif minda.






No comments:

Post a Comment